fredag 13 januari 2012

vänligt bröd

Ungefär så här ser receptet ut på det första brödet jag bakat. Jag säger inte att det är det bästa receptet som finns där ute i cyberrymden men jag blev glatt överraskad och skulle inte skämmas om jag bjöd mina vänner på det.
Bröd är kanske inte det bästa man kan äta med candida-diet oavsett om det är fritt från allt socker, gluten och jäst, men något många längtar efter och jag rekommenderar det måttligt.

2 dl Finax grov mjölmix (fri från gluten, mjöl, socker, jäst, soja och ägg)
2 dl bovetemjöl
1 tsk bikarbonat (eller bakpulver)
1/2 dl osötad havremjölk
en skvätt olja
1/2 dl tomatpuré
ev. lite citronsaft


Rör ihop torrvarorna först, och sen alla blötsaker och rör om. Degen ska vara lite kladdig annars blir det lätt för torrt när man bakar glutenfritt. Baka ut dom som scones ungefär -alltså ganska platta 1-2 cm hög- i antigen små runda kakor eller en avlång fyrkant. Grädda på 175 grader med undervärme, tills du känner dig nöjd. Jag tog i alla fall 20 minuter.

2 kommentarer:

Folke sa...

åh, måste prova det här brödet. är sjukt sugen på bröd nu efter två månaders strikt diet!

Connie Tornevall sa...

Verkligen en häftig blogg, jag ska också testa detta bröd! Du är kanon, fortsätt skriva om allt som berör Candida. Vi är många som behöver dig! Tack, kram